Skip to main content

15

DEC

20:30

Koncert "Hommage à cliché"

Kabinet čudes Brutka Bimbiča s koncertom slovensko-avstrijsko-češke zasedbe odličnih glasbenikov in skladateljev obeh spolov


Osnovni podatki

15. december 2022 ob 20:30
Atrij ZRC
Opis

Spoštovane in spoštovani!

V mesto prihaja Kabinet čudes Brutka Bimbiča s koncertom "Hommage à cliché" slovensko-avstrijsko-češke zasedbe odličnih glasbenikov in skladateljev obeh spolov.

Na pihala, godala in harmonike vam jo bodo po avtorsko zagodli: Boštjan Gombač, Vasko & Ariel Vei Atanasovski, Victoria Pfeil, Flora Geißelbrecht, Tomaš Novak, Paul Schuberth, Bratko Bibič.

Vstop prost, širjenje vabila dobrodošlo. Prostovoljni prispevki položeni iz žepa v srce.

Uvertura

Naslov koncerta »Hommage à cliché« se nanaša na naslov dvojnega albumu Bratka Bibiča, ki je izšel konec leta 2019 (Klopotec IZK CD 102). Promocijska koncerta albuma na Dunaju (18.3.2020 v že razprodani dvorani Stadtsaal) in v Ljubljani (7.4.2020 v Cankarjevem domu – Cankarjevi torki) sta bila zaradi z nastopom epidemije COVID povezanih prepovedi javnih dogodkov in zbiranj v obeh državah le dva dni (Dunaj) oz. slab mesec (Ljubljana) pred njunima izvedbama odpovedana. Obeh koncertov v izvirno zamišljeni zasnovi presečišč in soočanj individualnih poetik dvanajstih skladateljev in instrumentalistov iz Slovenije, Avstrije, Češke in Srbije, ki so sodelovali pri nastanku albuma, zaradi ponovnega zaprtja javnega prostora pozimi/spomladi 2020/21 ne na Dunaju ne v Ljubljani spet ni bilo mogoče izpeljati. Navkljub in prav zaradi nepredvidljivosti zategovanja/popuščanja ukrepov se je zgodba nadaljevala s členitvijo velike zasedbe v manjše in dveh v nize več koncertov, razpršenih v času in prostoru Slovenije in Avstrije. Najprej z nizom osmih koncertov »Hommage à cliché: Gostovanja« (poleti, jeseni 2020), temu pa je sledil niz sedmih koncertov »Preprosti komadi za zapletene čase« (pomlad/poletje – jesen/zima 2021), na katerih je z vsakokrat avtorsko specifičnim koncertnim programom nastopila večina avtorsko in izvajalsko ključnih, a nesojenih udeležencev in udeleženk izvirne velike zasedbe.*

Intermezzo

Jedro prvega niza so tvorili Bratko Bibič & Dedley Woodleybears (Schuberth, Pfeil (AT) Novák (CZ/AT)), katerim se je na koncertu cikla Sound Explicit pridružil Sašo Vollmaier na klavirju, sklenil pa se je s koncertom na Trgu brez zgodovinskega spomina (Metelkova) z gosti Eduardom Raonom, Ano Kravanjo, Teo Vidmar in Samom Kutinom. V oziru na ta koncert je stanje stvari takrat zgoščeno povzel zapis, »namenjen koncertu Bratka Bibiča z gosti, ki v teh dneh in mesecih v zamiku predstavlja svojo najnovejšo izdano zbirko glasbe Hommage à cliché«: »Poleg vsega ostalega, kar trenutna situacija odteguje, namreč odteguje tudi klišeje – saj veste, tistega, takšnega (do)godenja, in morda je kak hudomušni tečnež izza ozadnjih zastorov že kar preskrbno načrtoval, da bi se v vsem lepem in obupnem situacije aktualnega vsakdana, srečala prav mojster Bratko Bibič, pripovedovalec bridkih zgodb druženja in plesa, ter mlada Ignorofonična Metelkova. Zakaj? Ja, da bi Vraga preganjala! ... Saj koncert ni bil nič kaj magično načičkanega, vendar je v snovi, materialu in zvenu med zbranimi lahko izzvenel popolno. Celo tako zelo, da ni izzvenel kot spomin, ni izzvenel kot oživetje koncerta in žive godbe, ki jo pogrešate. Izzvenel je samosvoje, zunaj parametrov pričakovanj, zunaj določil preproste želje. (...) Takšne žive godbe in takšne sreče na robu vendarle želijo nekaj drugega kot le to ali ono, želijo drugo, kot bi pričakovali. Imeli bi lahko vse, pa imajo v tem, da nimajo, več. Imajo Vraga za roge, ne bojijo se!« (Žiga Pucelj, Odzven 2020)

Drugi niz koncertov je maja 2021 otvoril premierni in – zaradi lockdowna – le preko streaminga prenašan solistični klavirski koncert S. Vollmaeirja »Vollmaier:Nietzsche« v atriju ZRC, nadaljeval z več dvojnimi koncerti tria Akk:zent (AT) in B.B. & Deadley Woodleybears (AT, CZ) po Sloveniji in Avstriji, solo koncertom »La Folia« Jelene Popržan (RS) (Mesto žensk) in premiernim koncertom tria »Diasporia« (Popržan RS/AT, Novák CZ/AT, Raon PT/SI) v klubu Gromka (Defonija). Konec novembra 2021 je niz v dvorani Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana zaključil koncert »Pa ga pihnimo skupaj!« Pihalnega orkestra KGBL (dir. A. Zupan) z gostujočimi pihalci Boštjanom Gombačem (klarineti), Vaskom Atanasovskim in Victorio Pfeil (saksofoni).

Coda

Gombač, Atanasovski in Pfeilova tvorijo tudi pihalno trojko, ki v pričujoči zasedbi združuje znanje, domišljijo, vzdržljivost in dobro voljo s Schuberthom (harmonika, vokal), Novákom (violina, vokal) in novima mladima udeležencema v konstelaciji - Floro Geißelbrecht (viola, vokal) in Arielom Vei Atanasovskim (violončelo). Bibič (harmonika) se bo ob tej priložnosti kot pobudnik formiranja in gostitelj septeta postavil v vlogo posebnega gosta svojih gostov. Njegove kinematično-pripovedne skladbe, tudi naslovna »Hommage à cliché«, bodo – vse v orkestracijah za septet in oktet - solidno zastopane v naboru skladb večine v zasedbi dejavnih avtorjev-instrumentalistov obeh spolov:

»Ur die Sonate« (Geißelbrecht, t. K. Schwitters) – F. Geißelbrecht solo

»Im Schatten verweilen« (Geißelbrecht) – F. Geißelbrecht & P. Schuberth duo

»Abuela Latente« (Novák) - T. Novák & P. Schuberth & V. Pfeil trio

»Lago Lago« (Pfeil) – V. Pfeil & V. Atanasovski & B. Gombač & septet tutti (impro finale)

»Nachtentwurf« (Pfeil) – septet tutti

»Trödlerey« (Schuberth) – septet tutti

»Lied des einfachen Menschen« ( Schubert, Novák, Pfeil; t. J. Soyfer) – Schubert, Novák, Pfeil trio

»Grauschattenschein« (Schuberth) – septet tutti

»Midnight 4« (V. Atanasovski) – spetet tutti

»Hommage à cliché« (Bibič) - septet tutti

»Triumverrat. Ein original Obermadley« (Bibič) - septet tutti

»Ballcanescu« (Bibič) - septet tutti

»Dolores« (Bibič, arr. Schuberth) - septet tutti

»Šackamra. Aus der Schatzkammer des Unbewußten/Iz zakladnice nezavednega« (Bibič) - oktet tutti


Pričujoči koncert je torej nekakšno sklepno dejanje procesa, skozi katerega so se zasnove (nizov) koncertov in zasedb spreminjale, variirale, modificirale. Orkester odličnih slovenskih in avstrijskih glasbenikov in glasbenic bo v Atriju ZRC medtem, ko bodo v bližnji veselo decembrski okolici kraljevali znova dovoljeni kuhančki in pozlačene lupine pečenega kostanja, odigral koncertni program članov ter članic orkestra, ki vsak-a na svoj distanciran, kreativen, pogosto humoren način obravnavajo (dekonstruirajo) klišeje v zgodovinskih in sodobnih glasbenih zvrsteh. A ne samo to. Med nanizanimi skladbami, o katerih vsaki posebej bi se glasbeni kritiki lahko na široko razpisali, naj izpostavimo le dve, ki tematsko posegata v zgodovinsko obdobje 30. let 20.stoletja in v katerih sta - na sicer izjemno različna načina - še posebej v ospredju vokala.

V solistični skladbi F. Geißelbrecht (vokal, viola) »Ur die Sonate« (2021) bomo priča odlomku iz njene uzvočitve zvočno-poetičnega »besedila« slovite »Ursonate« (1932) nemškega (merz-) dadista, nadrelista itd. Kurta Schwittersa (1887-1948), katere v tukajšnjih koncertnih logih ni (bilo) mogoče prav pogosto (če sploh kdaj?) slišati v živo. V skladbi, katere naslov namiguje na dunajski »Ur«, »so drobni odlomki besed in fraz, iz katerih je mogoče slutiti pomene v dunajsko/avstrijskem narečju, izbrani so s konicami prstov, posuti z dunajskim sladkorjem in ponovno umeščeni v celoto strukture skladbe. Tako npr. izvirni Schwittersov »Tuiee« v 4. stavku postane mrmrajoče »tua i eh!«, v žalostnem Largu se pojavi mikrotonalno jodlanje, tretji stavek pa v tapiserijo vnese implicitni swing valček«.

Trio Schuberth, Novák in Pfeil bo predstavil svojo uglasbitev besedila »Pesmi preprostega človeka« (Lied des einfachen Menschen, 1936) Jure Soyferja (1912-1939), judovskim staršem leta 1912 v Harkovu (Ukrajina) rojenega pisatelja, pesnika in komunista, ki je živel in deloval na Dunaju od začetka dvajsetih let 20. stoletja do leta 1938, ko so ga deportirali v koncentracijski taborišči Dachau in Buchenwald, kjer je leta 1939 umrl. Uglasbitev pesmi, ki govori o mizernem družbenem položaju ljudi v mračnem obdobju človeške zgodovine, se v svoji zvočnosti in kompozicijski strukturi ter v specifični spevnosti odličnega pevca Nováka radikalno razlikuje od dosedanjih interpretacij, kot je bila npr. tista legendarne avstrijske folk-polit-rock skupine Die Schmetterlinge iz leta 1981.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

*To ne bi bilo mogoče brez podpore: ZRC SAZU, Avstrijski kulturni foruma Ljubljana, Ministrstvo za kulturo RS, MOL – Oddelka za kulturo, SCCA – Zavod za sodobno umetnost, Konservatorij za glasbo in balet Ljubljana, Imago Sloveniae, cikla Defonija, Sound Explicit, Mesto žensk, Društvo (Galerija) ŠKUC, Jazz festival Cerkno, festival Sajeta...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Produkcija: Zavod Alcedo v sodelovanju z ZRC SAZU, s pomočjo SCCA - Zavoda za sodobno umetnost in podporo Ministrstva za kulturo RS.